maandag 14 december 2009

Margriet Winterfair

Globale omschrijving
1. Bedrijf / opdrachtgever
Dieuwertje Peters

2. Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen
De margriet winterfair is een beurs waar duizenden meestal huisvrouwen op af komen. Alles wat je hier ziet is in kerstsfeer.
Wij als studenten hadden daar veel verschillende taken. Er waren meerdere teams die cadeautassen uitdeelden, andere moesten op het kookplein helpen, ook waren er allerlei workshops waar je bij ingedeeld kon staan. Hier was het de bedoeling dat je meehielp met die workshop waarbij jij stond.
Mijn taken verschilden. De eerste dag(20 nov.) dat ik op de Margriet Winterfair stond heb ik cadeautassen uitgedeeld bij een van de uitgangen.
Dag 2 (26 nov.) heb ik bij een van de workshops gestaan. Hier heb ik de gehele dag meegeholpen met het maken van kerstboom hangers. Uitleg geven, spullen klaar zetten en de bezoekers van de workshops assisteren bij het maken van de hanger.

3. Verloop opdracht
Het verloop van beide dagen ging goed! Op dag 1 was het bij de post waar ik stond helemaal niet druk, het was niet de officiële uitgang, dit zorgde ervoor dat wij eerder weg mochten.
Op dag 2 was het de hele dag erg druk, in het begin wist ik niet zo goed wat ik van de workshop moest verwachten, dit veranderde al snel. De standhouders betrokken mij er erg in waardoor ik ook veel mocht doen. We stonden met 4 mensen 12 bezoekers te helpen, dit was wel erg veel, op sommige momenten. Rond de middag was het erg druk, dan had je alle hulp wel nodig. Doordat we daarna nog met 4 mensen stonden had ik de tijd ook even rond te lopen dit was wel erg leuk.

4. De ontwikkelde competenties
De competenties die ik met deze LFL activiteit heb ontwikkeld zijn; inzet, samenwerking, initiatief en stressbestendigheid,

Competenties;
1. Inzet
Situatie: Vlak na de middag werd het bij de workshop die ik gaf erg druk mijn collega's redden het hier niet alleen. Op dit moment had ik eigenlijk een pauze maar om te zorgen dat het allemaal goed zal verlopen heb ik deze overgeslagen en mijn collega's geholpen bij het geven van de workshop.

Taken: Mijn taak bij de workshop was de gasten helpen met het volbrengen van de opdracht en zorgen dat alles op tijd klaar stond.

Acties: Op dit drukke moment na de middag redde mijn collega het niet om alle voorbereidingen op tijd af te hebben. Ik ben hierbij ingesprongen en heb gezorgd dat alles op de tafels kwam en het er netjes uitzag. Ook heb ik vervolgens een deel van de groep op mij genomen om te begeleiden om zo te zorgen dat allen gasten genoeg aandacht kregen en plezier hadden in de workshop.

Resultaat: Het resultaat van de ondernomen acties was erg goed. We waren op tijd klaar met de voorbereidingen en door het opsplitsen van de groep was iedereen tevreden en had aandacht genoeg.

Terugkoppeling: Wanneer ik in eenzelfde situatie zal verkeren, zal ik precies het zelfde doen. Ik ben erg tevreden met hoe ik dit heb afgehandeld en denk wederom een goed resultaat te bereiken als het zo doorgaat.

2. Samenwerking
Situatie: Op de margrietfair werden we ingedeeld in een soort van ‘teams’. Met deze mensen kwam je op een bepaalde post te staan en werkte je de gehele dag samen, of werd je verdeeld onder weer deelposten bij die post. Bij zo’n team had je meestal ook nog een aangewezen persoon die jouw team weer aanstuurde.

Taken: Mijn taak verschilde beide dagen. De eerste dag (20-11-2009)werd ik met ongeveer 8 andere in een team ingedeeld bij een deur om cadeautassen uit te delen aan alleen bezoekers die de fair verlieten. Hier werkte we goed samen. Iedereen nam iets op zich.
De tweede dag (26-11-2009) werd ik wederom in een team opgedeeld bij de post workshops, bij de workshops zelf werd iedereen weer onderverdeeld in een eigen workshop. Bij mijn workshop werkte ik samen met twee vrouwen van een twee mans bedrijfje die allerlei creatieve dingen maakt. Ik heb deze dag met hen samengewerkt bij het maken van Kerstboomhangers. Ik moest hierbij de bezoekers helpen en alles klaar zetten en opruimen. We rouleerden van taken per ronde. Maar wanneer iemand het niet in zijn eentje redde doordat er een erg grote groep bezoekers was dan hielp ik altijd mee, met allebei mijn collega’s.

Acties: Op beide dagen heb ik verschillende acties ondernomen om goede inzet te tonen. Dit kreeg ik de tweede dag ook vaak te horen wat wel leuk was. Ik lette altijd goed op zodat er niet telkens om iets gevraagd moest worden maar ik er al mee bezig was.

Resultaat: Het resultaat van beide dagen bracht blije bezoekers op. Maar toch heb ik het gevoel minder te hebben bereikt de eerste dag dan de tweede dag wat ook wel zo is wat ik jammer vind. Had het liefst over beide dagen een helemaal voldaan gevoel. Tasjes uitdelen kan iedereen wel.

Terugkoppeling: Als ik terugkijk op de tijd bij de Margriet winterfair zal ik het graag overdoen zoals dit de tweede dag is gegaan ik ben hier geheel tevreden over! De eerste dag zal ik meer ondernemen en proberen te rouleren met andere posten om zo meer te zien van de fair.


3. Initiatief
Situatie: Deze competentie is eigenlijk gedurende de hele dag terug gekomen. Op momenten dat ik zag dat er iets op was, (van achter gehaald moest worden) dan deed ik dit en als ik zag dat mijn collega ergens mee bezig was maar dit niet alleen aan kon, hielp ik haar mee.

Taken: Mijn taak ten opzichte van deze competentie was zorgen dat wanneer ergens iets niet helemaal goed liep te zorgen dat dit wel goed liep door dingen te ondernemen.

Acties: Er zijn verschillende acties die ik heb ondernomen om deze competentie uit te voeren. Zoals ook al genoemd bij situatie ondernam ik zodra er iets op was de stap dit bij te vullen of te maken om zo te zorgen dat de bezoekers nergens om hoefde te vragen en mijn collega's niet eerst alles aan mij moesten vragen voor ik iets ging doen. Ook op het moment dat mijn collega het niet alleen redde hielp ik haar.

Resultaat: Ik kan met zekerheid zeggen over de hele dag dat er een erg positief resultaat was. Doordat je elkaar hielp en inviel waar nodig, was iedereen positief.

Terugkoppeling: Wanneer ik in een zelfde situatie zal komen, zal ik weer mijn steentje bijdragen waar dit nodig is.


4. Stressbestendig
Situatie: De bezoekers van de workshop moesten vooraf een 'toegangspas' tot de workshop kopen. Dit ging allemaal prima totdat er bij de stand waarbij die gedaan moest worden niet meer geteld werd hoeveel passen voor desbetreffende workshop verkocht waren. Zo kwamen er op een gegeven moment 18 bezoekers voor de workshop waar er maximaal 14 konden.

Taken: Op het moment dat dit gebeurde was het mijn taak te zorgen dat tóch alle bezoekers mee konden doen aan de workshop. En de bezoekers gerust te stellen door zelf rustig te blijven en te doen alsof er niks ergs aan de hand was.

Acties: Als eerste heb ik verteld wat er aan de hand was en gevraagd of zij een momentje hadden om vervolgens met medewerking van een andere collega de stand om te zetten en zo te zorgen dat heel erg krap maar der ondanks toch alle bezoekers mee konden doen aan de workshop.

Resultaat: Het resultaat was positief. De bezoekers hadden begrip voor het geen gebeurde en namen die sportief op. Zij waren ten slotte een dagje uit en hadden geen haast.

Terugkoppeling: Wanneer ik weer in een zelfde situatie zal zitten onderneem ik dezelfde acties als in dit geval. Je komt hiermee je bezoekers tegemoet en hebt kans dat ze nog eens bij je terugkomen. Wel zal ik vooraf betere afspraken maken over het aantal toegangskaarten tot de workshop met de stand die deze uitreikt.